Maatregelen bij heropstart

Maatregelen bij heropstart

Beste klant

Met het uitbreken van Covid-19 toont onze samenleving heel wat kracht. Dat zien we ook bij onze klanten, bij hun mantelzorgers als ze die hebben en bij de medewerkers van vzw IN-Z. Ook hopen we dat het in deze bijzondere tijd goed met jullie gaat? 
  
Daarbij blijft het een dagelijkse zoektocht – met vallen en weer opstaan – om onze organisatie zoveel als mogelijk aan te passen en levendig te houden. We leren veel en snel bij, over hoe ons allen te beschermen en over de positieve wil van medewerkers en klanten om daar thuis en op de werkvloer aan bij te dragen. 

Met dit bericht willen we, zeker voor klanten bij we wie nu of binnenkort onze dienstverlening hernemen, laten zien hoe daarbij wij te werk gaan om de veiligheid te garanderen.

Dat houdt in de eerste plaats in dat wij onze medewerkers persoonlijk begeleiden bij het hernemen van hun werk. Deze ondersteuning omvat het aanleren van de COVID-19-maatregelen opgelegd door de overheid, het voorzien en correct gebruiken van het beschermingsmateriaal en ook psychosociale begeleiding bij angst of onzekerheid. 

Als klant kan je ook zelf aan je eigen veiligheid en aan die van onze medewerkers bijdragen door zelf rekening te houden met de nieuwe voorschriften. We drukken ook graag op het belang daarvan.  

Hoe zorg je voor een veilige werkplek?

In je woning zorg je voor een veilige werkomgeving door de volgende aanwijzingen op te volgen:    

  • Voorzie een mogelijkheid voor de medewerker om de handen te wassen met zeep, alsook papieren handdoekjes of een propere handdoek om de handen te drogen, een desinfecterend middel (handgel of javel verdund met water op een doek – dit is voor schoenzolen).
  • Verlucht de werkplek, waar ook maar mogelijk en zo goed als het het kan, best vooraleer de werknemer zelf aankomt. Indien er mechanische ventilatie voorzien is, zet die op de hoogste stand.
  • Vermijd alle contact met de medewerker, ook bij begroeting en afscheid. Als het kan, blijf je best in een andere ruimte dan waar de medewerker aan het werk is. Kan dat niet, dat moet je 1,5 meter afstand houden. Als 1,5 meter afstand houden niet mogelijk is, mag een huishoudhulp zeker niet aan het werk. 
  • Delen onze medewerker en jullie toch een ruimte en kan je 1,5 meter afstand garanderen, dat raden we aan dat jullie allebei een mondmasker dragen. Zo garanderen we de veiligheid van jou, je gezinsleden en de medewerker. 
  • Als de handen voldoende  ontsmet en gewassen kunnen worden, zijn handschoenen in principe niet nodig. 
  • Maak voor huishoudelijke hulp liefst gebruik van elektronische dienstencheques. Gebruik je toch nog papieren cheques? Leg ze dan op voorhand klaar en vermijd zo persoonlijk contact.

Een huishoudhulp mag niet werken bij een (vermoedelijk) besmet persoon. Informeer zo snel mogelijk IN-Z via info@in-z.be of het algemeen nummer 089 32 28 10 als iemand in je gezin besmet is met het coronavirus of de symptomen hiervan vertoont, ten laatste 48 u voor de start van de eerst geplande dienst. Je mag ook zelf je hulp verwittigen, zeker buiten de permanentie-uren wanneer IN-Z niet bereikbaar is.
 
Bedankt om rekening te houden met deze richtlijnen. Wij weten dat het in het begin heel wat moeite vraagt om deze richtlijnen om te volgen. Maar we leerden ook dat het snel went en dat we elkaar daarop mogen wijzen. Alleen als we ons aan deze voorschriften houden, zorgen we echt voor elkaar en kan onze service op de best mogelijke manier verlopen.


Warme groeten en hou het gezond
IN-Z